Zeroclassics logo

Elektrische klassieker

Op zondag naar een meeting met gelijkgestemden, een Facebookgroep waar informatie uitgewisseld wordt of een toerrit bij eerste zonnestralen van het jaar. Om de klassieke auto heen heeft zich een hele scene ontwikkeld die is te herkennen aan de geur van benzine en olie. Toch hoeft deze geur anno 2023 niet meer onomstotelijk verbonden te zijn aan het rijden met een klassieker. De elektrische klassieker doet zijn intrede. Maar hoe dan? Want een klassieker stamt uit een tijd dat een elektrische aandrijflijn alleen nog in sciencefiction voorkwam, toch? In de basis is dit natuurlijk waar. Maar de techniek heeft niet stilgestaan. Er zijn dan ook bedrijven te vinden die een bestaande klassieker ombouwen tot elektrische een variant. Hiervoor wordt de bestaande aandrijflijn verwijderd en vervangen door een elektrische. En voilà, de elektrische klassieker is geboren. Dat is in grote lijnen het proces, maar bij het ombouwen van een klassieke auto tot een klassieke auto met elektrische aandrijflijn, komen een hoop zaken kijken. Een klassieker omgebouwd naar een elektrische variant, heeft vaak een stuk meer vermogen dan het origineel en combineert dit ook nog eens met een gewicht dat vaak aanzienlijk hoger ligt. Hierop moeten zaken als de constructie, het onderstel en de remmerij worden aangepast.

Een klassieker met een accu en elektromotor kan verschillende auto’s als basis hebben, zoals bijvoorbeeld de Porsche 911. Het voordeel is dat auto's met een elektrische, en dus uitstootvrije aandrijflijn toekomstbestendig zijn. Het is namelijk nog maar de vraag of vervuilende klassiekers in de toekomst nog welkom zijn in stedelijke gebieden. De eisen op het gebied van milieu worden namelijk steeds strenger. De elektrische klassieker biedt hierin de oplossing. Met moderne prestaties in een retro jasje doet hij ook nog eens uitstootvrij. Benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet? Lees dan snel meer over  Zero P1